Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M81i68c20h59a34l 48K79l48u79s22á16č48e20k 2906465315725

Ještě pár údajů o srovnání platu v roce 1990 a dnes. V roce 1990 byla hrubá mzda 3194 Kč (jak zde jeden diskutující správně uvedl). Čistého z těch 3194 Kč zbylo cca 2715 Kč. Dnes Vám z mediánu hrubé mzdy (cca 24000 Kč) zbude čistého cca 16000 Kč. Tato dvě čísla je potřeba srovnávat. Ceny za 1990-2015 vzrostly cca 5x, čistý příjem 5 - 6x.

+1/0
15.12.2016 6:42

J72i29ř30í 38Ř24e96z77n65í44k 4542922873135

Když Zeman prodával banky, souhlasil jsem, spočítal jsem si, že vzhledem k 40% zdanění firemních zisků by to mohlo být pro náš stát výhodné. A asi si i ti zahraniční vlastníci si mysleli, že si přijdou na své.

Tento výpočet byl rozmetán českým parlamentem, který prosadil snížení zdanění firemních zisků zhruba na polovinu. A od té doby máme problém s rozdílem mezi HDP a HNP.

Ale za to poděkujte našim poslancům, možná, že by stálo za to zjistit, kteří hlasovali pro. A jaké byly jejich další osudy.

0/−1
14.12.2016 18:59

V43l30a36d84i39m94í50r 74H70r70u30b71ý 4287513254689

Hmm - je odporné, že tolik zisků plyne do zahraničí, ale ... kdyby sem zahraniční investoři neinvestovali, byly by nějaké zisky? byly by nějaké dividenda? Ne - to že sem bylo investováno je pořád plus. Přes odliv zisků.

Poznámky:

- Je pravda, že roste saldo mezi HDP a HND, ale n e n í pravda, že HND klesá. Stále roste.

- Zda se máme stále lépe, či nikoliv ukazuje vývoj reálných příjmů. Reálné hodnoty (nominál/změna cen) průměru i mediánu hrubých mezd každoročně rostou.

0/0
14.12.2016 15:47
Foto

M13i75c32h86a11l 76K20l10u56s42á57č28e22k 2136755175285

Máte pravdu, ale po započtení inflace jsou téměř stejné jako v roce 1990. Tehdy byl průměrný plat cca 3300 Kč, nyní cca 27000 Kč. Inflace přidala ke všemu zhruba jednu nulu. Takže plat je zhruba stejný, možná trochu nižší.

+2/0
14.12.2016 16:47
Foto

M58i83c90h50a41l 35K11l75u79s84á25č86e18k 2876225475705

a za 30000 si koupíte to samé, co tehdy za 3000... ...kromě několika vyjímek jako je např. máslo...

+2/0
14.12.2016 16:54

V93l79a31d26i81m70í12r 83H69r70u90b73ý 4527833694539

NEJSOU!!! Inflace 1990 - 2015 necelých 410 % (vzůst cen na necelý 5,1násobek) Vzrůst průměrné mzdy ve stejném období 8,51 násobný (z 3.194 na 27.200). Z toho si i žáček spočítá reálný růst mezd na 1,67 násobek roku 1990. Průměrný meziroční reálný růst mezd 2,1 % (přičemž v prvních letech byl růst menší).

Je zajímavé, jak Vám nemyslící Vámi napsaný nesmysl odklepnou.

0/0
14.12.2016 23:03
Foto

M61i27c93h81a21l 84K62l29u20s93á58č60e26k 2656915255915

Máte velmi přesná čísla. Měl byste to ale počítat z mediánu a hlavně byste měl počítat čistou mzdu. I kdyby jste to počítal z průměrné mzdy (27200 Kč), tak z ní máte tak 18500 Kč čistého. Medián potom bude někde kolem 16000 Kč. Myslím, že se mýlíte.

0/0
14.12.2016 23:44
Foto

M21i36c95h31a12l 71K75l12u38s93á64č17e95k 2576675425255

Ještě k tomu srovnání. V roce 1990 Vám čistého z těch 3194 Kč zbylo cca 2715 Kč. Dnes Vám z mediální hrubé mzdy (cca 24000 Kč) zbude čistého cca 16000 Kč. Tato dvě čísla je potřeba srovnávat. Takže vypočtené to máte dobře, ale chyba je v tom, jaká čísla porovnáváte. Ceny vzrostly cca 5x, čistý příjem 5 - 6x.

0/0
15.12.2016 6:38

V16l13a51d76i78m30í37r 47H56r38u18b83ý 4887863584169

1. Srovnáváte průměr s mediánem. To samo svědčí o vaší neserióznosti.

2. V roce 1990 platily ještě socialistické daňové tabulky, které jinak danily lidi do 26 let, nad 26 let pak jinak muže, jinak ženy vdané, jinak svobodné, daně byly podle počtu dětí. Takže stanovit čistý plat (bez uvedení kterou skupinu jste danil) je naprostý nesmysl. Domnívám se, že jste si číslo vycucal z prstu.

3. Jednoduchým výpočtem lze zjistit, že z 24 000 Kč hrubého činí čistá mzda (bezdětného pracovníka) 18 582 Kč. Váš údaj 16 tisíc je opět mimořádně neseriózní. Při uplatnění daňové slevy na dítě je samozřejmě podstatně vyšší (prostě žádná průměrná čistá, která by něco vypovídala neexistuje).

Jen na okraj: Porovnáme-li Vámi vycucanou čistou . p r ů m ě r n o u . mzdu 1990 s . m e d i á n e m . mezd 2015 po zdanění a odvodech bezdětného pracovníka, bude nárůst 1,35násobek. Ovšem s výhradou nesmyslnosti výpočtu "čistého" a neserióznosti porovnání průměru s mediánem.

0/0
15.12.2016 12:00

V20l33a72d75i93m11í11r 38H89r95u91b51ý 4917243714559

1. Proč bych měl počítat z mediánu? Posuzuji snad zvyšování úrovně všech 10 miliónů obyvatel.

2. V čisté mzdě nemá průměr (a už vůbec ne medián) vypovídací schopnost, protože je ovlivněn jinými skutečnostmi (v současnosti např počtem dětí). Čistá mzda spočtená z průměrného latu není průměrnou čistou mzdou.

Mimochodem: Zdá se mi, že byste rád srovnal stávající čistou s hrubou roku 1990 - to by potvrdilo Váš nesmysl, že chudneme.

3. Medián mezd 1990 nelze dohledat (pravděpodobně nebyl sledován), mohu však konstatovat, že medián 2015 (23 745 Kč) je 7,43násobkem p.r.ů.m.ě.r.u roku 1990. Neboli medián současné reálné mzdy je 146 % průměru roku 1990. Neboli srovnání mediánu s mediánem se nebude přiliš lišit od výše uvedeného srovnání průměrů.

Copak si ještě vymyslíte, abyste popřel fakt, že za oněch 25 let vzrostla životní úrověň o polovinu???

0/0
15.12.2016 11:45
Foto

M88i49c62h63a31l 36K14l40u47s63á68č56e69k 2986855265855

Medián je potřeba brát z toho důvodu, že v roce 1990 byl shodný s průměrem. Neexistovaly extrémě velké platy. Jak jsem psal v jiném příspěvku: průměrná čistá mzda v roce 1989/1990 byla 2715 Kč, stejný byl i medián. Současný medián průměrné hrubé mzdy je, jak správě příšete, 23745 Kč, čistá mzda je tedy cca 19000 Kč (omlouvám se, v minulém příspěvku jsem měl chybný údaj). Tedy čistá mzda stoupla 7x (po upřesnění). Inflace od 1990 do 2016 byla cca 540 %. Tedy po upřesnění 5,4x růst cen, 7x růst platu.

0/0
15.12.2016 13:16
Foto

M85i68c19h20a13l 16K31l23u63s28á72č19e14k 2746805435175

...což je tedy 30 %. Ano, lidé teď oproti roku 1990 mají o 30 % více peněz. To nic ovšem nemění na tom, že na každého pracujícího dnes do zahraničí posíláme 100 tisíc, což při mediánu čisté mzdy 19 tisíc/měsíc, 228 tisíc/rok činí 44 %. Tolik podle mediánu každý pracující člověk přispívá na odvody zisků českých firem do zahraničí.

0/0
15.12.2016 13:33

V81l60a96d62i23m67í40r 57H13r48u22b60ý 4757353734649

Nebyl shodný. Nebyl shodný nikdy u žádného souboru celostátních mezd v žádném státě za žádného režimu. Rozdíl mezi průměrem a mediánem není dán především "rozevřenými nůžkami" ale rozdílem počtu pracovníků s nižší a vyšší kvalifikací. Rozdíl mezi průměrem a mediánem je (zjednodušeně) u stavební firmy dán tím, že je víc přidavačů, než zedníků (kteří mají vyšší mzdu), a těch je víc, než polírů (s ještě vyšší mzdou) a nakonec je jen jeden pan stavitel. Aby byl medián roven průměru, musely by mít mzdy (a tedy profese) Gaussovo rozložení. A tro nemají ani náhodou.

Jen na okraj: Pokud by byl skutečně v roce 1990 madián shodný s průměrem - z jakého důvodu byste srovnával medián? Přece chcete srovnat růst celé společnosti, ne? A ten vyjadřuje pouze průměr.

O nesmyslnosti "průměru" či "mediánu" čisté mzdy, stanovené ze mzdy hrubé použitím jedné z mnoha sazeb jsem již psal.

0/0
15.12.2016 13:42
Foto

M47i61c76h17a85l 41K79l63u76s15á50č27e70k 2386525645495

Ještě jsem Vám dohledal průměrné čisté mzdy podle ČSÚ:

https://www.czso.cz/documents/10180/25686252/3201814_1307.pdf/4992b393-0435-40d7-b50c-91ff260aee18?version=1.0

(rok 2013 tam však mají nějak podezřele stejně jako rok 2012)

V diskusi mám nepřesnost (v čisté mzdě 1990), ale pokud se nebudeme hádat o desetikoruny, tak to sedí. Medián a průměr přesně na koruny samozřejmě stejný v roce 1989 nebyl. Byl téměř shodný. Přesto mě daleko více zajímá medián a nejvíce zastoupená skupina ve společnosti, než průměr.

0/0
15.12.2016 14:20

V47l84a31d96i23m76í64r 44H39r69u97b48ý 4627653654589

Medián není modus. Tedy nereprazentuje největší skupinu (alespoň ne obecně).

0/0
16.12.2016 10:26

V50l72a27d76i94m94í31r 83H71r87u58b30ý 4777803954619

Ano - a k té čisté mzdě mají důležitou (ba veledůležitou) poznámku: "průměrná čistámzda je průměrná hrubá mzda snížená o této mzdě odpovídající daň z příjmu a opojistné zdravotního a sociálního pojištění". Proč je tam tato poznámka? Aby upozornila, že se nejedná o skutečný průměr ale jen o mechanický výpočet. Pro roky s jednotnou daňovou sazbou se tyto údaje asi lišit nebudou (pro osobu bez slev na další vyživovanou osobu). V případě pásmového danění se ovšem tento výpočet od průměru liší (jak u daňové soustavy do roku 1990, na u "Klausovy" od roku 1991).

0/0
16.12.2016 10:44
Foto

M79i80c22h57a68l 23K30l89u47s64á30č91e42k 2786545175375

Budu rád pokud nalezl přesnější údaje a dáte mi vědět, potom budeme moci říct přesněji, jak se situace změnila. Přesto si stále myslím, že se má porovnávat čistá mzda a medián.

0/0
16.12.2016 11:06

M49i16r92o23s94l50a97v 31B65u41č64e36k 6903273621734

Jde o tíživý problém, o kterém se nesluší mluvit ! Komunisté zničili naši ekonomiku, zapomněli na akumulaci kapitálu, ale vzniklo oblíbené slovo - zadarmo ! Pak nutný levný výprodej i s podvody - hle montovna ! ČSSD to nestačilo, tedy průmyslové zóny - dotace - daňové úlevy ! Hle, podařilo se, na vyjímky český kapitál zničen ! Ohledáním kosti ale bylo zjištěno, že jsou tady fur jacísi domácí šílenci OSVČ ! Tedy regulace - zákazy - předepsané IT technologie - kontroly. Ten nepoměr odchodu miliard z ČR už mega bobtná, mluví se o 300 mld., uvádíte 500 mld... To je možné , výsledky samy řeknou. Recepty jsou, další snahy o daňovou revoluci - ČSSD + uvažované 5% snížení DPH na tiskoviny ! Jde to pomalu, ale už se to napravuje ! Bude lípe ! :-)

0/0
14.12.2016 12:57

V13l27a77d93i76m98í30r 93H45r80u42b24ý 4507713234289

Jaký český kapitál byl zničen? Jaký neproinvestovaný český kapitál v minulém desetiletí existoval? Kdo ho měl. Jaké podniky - podle Vašeho předpokladu - by byly vybudovány? A jak jejich vybudování zabránily investice zahraniční?

Jó - receptem je daňová revoluce ČSSD! To čumím. A jak ekonomice pomůže 5% snížení DPH na tisk. Leda tak ekonomice Babiše.

0/0
14.12.2016 15:51
Foto

F44r98a87n42t40i40š87e48k 43K13š60í85r 2809826535

To je zase nepochopení ekonomie založené na jednání lidí. Mzdy nejsou určovány produktivitou práce, ale počtem kapitálových statků vztažených k jednotlivci na daném území.

0/0
14.12.2016 12:47
Foto

M50i35c50h43a56l 88K75l72u23s25á75č60e31k 2466795525705

Důležité je, že nepopíráte, že rozdíl mezi produktivitou práce a výší mzdy se zvyšuje.

+1/0
14.12.2016 13:02
Foto

F63r64a15n95t80i80š40e88k 76K16š80í57r 2639306165

Protože ten rozdíl není důležitý. Stejně jako není vůbec důležitá obchodní bilance, kterou sleduje stát.

0/0
14.12.2016 13:51
Foto

M13i49c12h36a11l 38K20l66u58s28á14č87e89k 2156465145855

Ale z dlouhodobého pohledu je důležité, že se od nás převádějí peníze do zahraničí, protože ty finance se k nám už nevrátí. Vezmětě si např. to, jakým způsobem "matky" českých bank řeší krizi ve své zemi. Zkrátka výnosy, které udělali u nás, přelijí k sobě. To není dlouhodobě udržitelný stav. 10 % je příliš.

+1/0
14.12.2016 14:23
Foto

F23r84a22n66t67i77š89e14k 13K62š14í28r 2219186175

Problém je v tom, že vám někdo řekl, nebo jste si možná někde nastudoval, že to problém je. :-) A banky neškodí tím, že by si zisk někam odváděly, ale tím, že mohou legálně vytvářet fiat měnu pomocí úvěrů. Je to jako kdyby vydávaly povolení na používání a přivlastňování si cizího majetku.

0/0
14.12.2016 14:39
Foto

M28i94c78h89a57l 13K46l88u15s10á84č89e76k 2416385615745

To máte pravdu - k tomu ještě "kvantitativní uvolňování", to je ale jiná otázka. Peníze (a především ty, které jsou vytvořené prací) vyjadřují ve své podstatě energii. Takže takový odtok dividend je vlastně odtok energie.

0/0
14.12.2016 16:07

V76l70a90d15i12m11í25r 59H95r88u96b52ý 4957813464619

Ty peníze se možná nevrátí. No jo - ale kam by je - podle Vás - investovali čeští investoři? Pokud by vlastnili např. všechny tři automobilky. Máte představu? (Pomíjím fakt, že by bez podpory celých koncernů za chvíli odešly, nebo by fungovaly jen pro místní trh.)

0/0
14.12.2016 15:54
Foto

M46i20c98h11a42l 51K81l93u72s14á59č48e81k 2216235555595

Právě že český průmysl nemá být závislý pouze na výrobě automobilů. Letecký průmysl je nej nejvýnosnější v poměru hmotnost výrobku/cena. To by ovšem L159 nesměla mít anglický radar a americký motor, který tento letoun dělá neprodejným. Příkladů je více.

0/0
14.12.2016 16:49

V67l38a16d17i32m38í27r 46H61r94u37b68ý 4287243944829

Máte po ruce náhradu. Vy víte o českém investorovi, který (ač má přehršle peněz) zde nemůže začít?

0/0
14.12.2016 23:05



Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.